일반세션 1 (General Session 1)

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일반세션 1 (General Session 1)

일반세션 1. 인권보장 제도구축
인권기구의 새로고침
General Session 1. Building Framework
Revamping of Human Rights Organization
세션 소개 (About Session)
지역 인권 보장과 증진을 위한 규범인 ‘인권조례’에 대한 공격으로 광역지자체인 충청남도의 인권조례가, 올해 초 지방의회에 의해 폐지되었다가 6월 지방선거 이후 다시 제정되었습니다. 이 과정은 인권조례의 실효성에 대한 논란을 제기하기도 하였고, 인권행정이란 과연 무엇인가에 대한 시민사회의 관심을 불러일으키는 계기가 되기도 하였습니다.

또한 지자체별로 인권조례에 따른 다양한 인권기구가 설치 · 운영되는 상황에서 바람직한 인권행정 제도화에 대한 연구와 공론화의 필요성도 커지고 있습니다.

인권에 기반한 행정은 헌법적 명령이며, 지방정부의 책무입니다. ‘인권보장 제도구축’ 세션에서는 지방정부 인권행정의 근거규범으로 제정을 추진하고 있는 ‘인권기본법’의 내용과 지자체 인권기구의 실제 운영 경험을 검토하며, 인권기구 설치 운영에 시사점을 줄 수 있는 울산광역시의 ‘시민신문고위원회’(합의제행정기구)의 사례를 살펴보고자 합니다. 이를 통해, 지역 인권행정 제도화와 인권기구의 역할과 위상에 대한 진전된 고민을 함께 나누고자 합니다.


The Ordinance on Human Rights of Chungcheongnam-do was repealed by the provincial council at the beginning of 2018 due to unreasonable attacks on the local regulations designed to protect and promote human rights in the province. Fortunately, the ordinance was reenacted following local elections held last June. The process provoked heated discussions about the effectiveness of the ordinance on human rights. It was an opportunity for civic organizations to have heightened interest in the definition of ‘human rights public administration.’

In reality, many local governments have installed and run diverse types of human rights organizations based on the provisions of their human rights ordinances. It is time to get involved in research and public discussion about the ideal institutionalization of ‘human rights public administration’ in the country.

Public administration committed to the promotion of human rights is a constitutional mandate as well as a responsibility of local governments. In this session entitled ‘the Establishment of Human Rights Guarantee Systems,’ we will review the content of the ‘Framework Act on Human Rights,’ the enactment of which we are promoting as law applicable to the promotion of human rights at the local government level, and real experiences operating the human rights organizations of local governments. Lastly, we will look into the case of ‘the Citizen Sinmungo Committee (consensus-based administrative agency)’ of Ulsan Metropolitan City as an implication for the installation and operation of human rights institutions under the control of local governments. I hope that our discussions will help make progress in the area of the institutionalization of human rights public administration at the local government level as well as in-depth discourse about the ideal roles and positions of human rights organizations in today’s world.



좌장 (Moderator)
  • 이진숙 (충남인권교육활동가모임 ‘부뜰’ 활동가)

    Jinsuk LEE (Activist, ‘BUTTL’ Chungnam Human Rights Educators)
연사 (Speakers)
  • [발제1]
    지역인권기구 독립성 확보 저해 요인 분석
    Analysis of Hindrance Factors in Securing Independence of Local Human Rights Organizations
    김은희 ((사)인권정책연구소 상임연구원)

    Eun-hee KIM (Senior Research Engineer, Korea Human-Right Policy Institute)
  • [발제2]
    인권기본법 제정과 지역 인권보장체제 구축
    The Enactment of the Framework Act on Human Rights and the Establishment of the Local Human Rights Guarantee System
    권보은 (국가인권위원회 사무관)

    Boeun KWON (Deputy Director, National Human Rights Commission of Korea)
  • [발제3]
    울산시 시민신문고위원회 조례와 합의제 행정기구 설치 사례
    Ordinance on the Citizen Sinmungo Committee and Installation of a Consensus-Based Administrative Agency in Ulsan
    차태환 울산광역시 시민신문고위원회 위원장

    Taehwan CHA (Chairman, Ulsan Metropolitan City Cvic Ombudsman Commission)
  • [토론]
    김혜영 (천안여성의전화 대표)

    Heayeong KIM (Representative, Cheonan Wemen’s Hot Line)
  • [토론]
    박병섭 (상지대학교 교수)

    Byeongseob PARK (Professor, Sangji University)
  • [토론]
    박찬운 (한양대학교 법학전문대학원 교수)

    Chanun PARK (Professor, The Law School, Hanyang University)

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