세션 소개 (About Session)

보편적 출생등록 제도와 인권Universal Birth Registration System and Human Rights

대한민국에는 출생등록에서 배제된 아이들이 있습니다.

출생신고는 아동이 권리를 누리기 위하여 반드시 이루어져야 하는 시작점입니다. 법과 제도가 아동의 다양한 권리를 보장한다 하더라도 아동의 존재가 확인되지 않으면 권리를 누릴 수 없기 때문입니다. 출생신고가 되지 않아 출생 사실, 즉 본인의 존재를 증명할 수 없다면 학대나 유기, 불법 입양, 인신매매에 노출되어도 보호를 받을 길이 없습니다. 이에 국제사회는 협약과 지침을 통하여 아동은 출생 후 즉시 등록되어야 함을 규정하며, 협약 당사국으로 하여금 모든 아동의 출생신고를 보장하는 '보편적 출생신고 제도'의 도입을 촉구하고 있습니다.

유엔 아동권리협약은 아동은 출생 후 즉시 등록되어야 함(제7조)을 규정하고 있으며, 시민적 및 정치적 관리에 관한 규약 (이하 "자유권규약")역시 모든 아동은 출생 후 즉시 등록되고 성명을 가짐(제24조)을 명시하고 있습니다.

한국의 현행 출생신고는 가족관계의 등록 등에 관한 법률(이하 "가족관계등록법")에 의해 처리되며, 가족관계등록제도의 일부로서 존재합니다. 하지만 이 법이 '국민'의 출생에 대한 등록과 그 증명에 대한 사항을 규정한다고 명시함에 따라 (법1조) 국민이 아닌 외국인 아동의 출생에 대한 등록과 증명은 사실상 불가능합니다.

이에 본 세션에서는 이주아동을 포함한 모든 아동의 출생신고가 가능하도록 '보편적 출생등록 제도'의 개선을 통해 우리사회 모든 아동의 인권이 보호받을 수 있도록 구체적인 국내외 사례와 법제개선안을 논의하고자 합니다. 
There are children whose birth is not registered in Korea.

Notification of birth is an essential starting point for a child to enjoy his or her rights. Even though laws and systems guarantee various rights for a child, he or she cannot enjoy them unless his or her existence can be verified. Without a birth registration to prove one’s birth – or one’s existence – there is no way of receiving protection even if exposed to abuse, abandonment, illegal adoption, or human trafficking. This is why the international community stipulates through conventions and guidelines that children must be immediately registered after birth and urges state parties to the conventions to introduce a ‘universal birth registration system’ that guarantees birth registrations for all children.

The UN Convention on the Rights of the Child stipulates that “the child shall be registered immediately after birth” (Article 7), and the International Covenant on Civil and Political Rights (hereinafter “Covenant on Rights to Freedom”) states that “every child shall be registered immediately after birth and shall have a name” (Article 24).

Currently, birth registrations in Korea are handled according to the Act on Registration of Family Relations (hereinafter “Family Relations Registration Act”) and are part of the family relations registration system. However, this Act states that it prescribes matters concerning the registration and verification of its “people [national]” (Article 1), making the registration and verification of the birth of a foreign child who is not a national practically impossible.

Accordingly, this session seeks to discuss specific domestic and overseas cases and legislation improvement proposals to protect the human rights of all children in Korea through the improvement of the ‘universal birth registration system’ so that all children, including migrant children, can be registered.

연사 소개 (About Speakers)

좌장 (Moderator)
  • 김진 KIM Jeanie 사단법인 두루 보편적 출생신고 네트워크 변호사
    Foreign Attorney, Duroo–Association for Public Interest Law
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발제자 (Speaker)
  • 마한얼 MA HanEol 사단법인 두루 보편적 출생신고 네트워크 변호사
    Attorney, Duroo–Association for Public Interest Law
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  • 현소혜 HYUN SoHye 성균관대학교 법학전문대학원 교수
    Associate Professor, SungKyunKwan University
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  • 릴리나 키스 Lilina Keith 피쿰(PICUM) 노동권과 노동이주에 대한 선임옹호책임자
    Senior Advocacy Officer on Labour Rights and Labour migration, the Platform for International Cooperation on Undocumented Migrants(PICUM)
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토론자 (Panelist)
  • 이진영 LEE JinYoung 법무부 여성아동인권과 사무관
    Deputy Director, Human Rights of Women and Children Division, Ministry of Justice
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  • 홍주현 HONG JuHyun 법원행정처 법원사무관
    Deputy Director, National Court Administration
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  • 송효진 SONG HyoJean 한국여성정책연구원 연구위원
    Research Fellow, Korean Women’s Development Institute
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  • 박병수 PARK ByoungSoo 국가인권위원회 아동청소년인권과장
    Director, The Child Rights Division, National Human Rights Commission of Korea
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